
Мастер академске студије за образовање васпитача у предшколским установама трају годину дана (60 ЕСПБ), односно два семестра по 30 ЕСПБ, и могу их уписати студенти који су завршили основне академске студије у обиму од 240 ЕСПБ на Државном универзитету у Новом Пазару и студенти одговарајућих других факултета, а у складу са Статутом ДУНП. По завршетку мастер академских студија стиче се назив мастер васпитач. Студијски програм има један обавезан предмет (Академско писање), групу главних предмета у првом изборном блоку Савремени методички правци из које се бирају два од понуђена четири предмета (они одређују област истраживања мастер рада), и другу групу изборних предмета са понуђена два предмета од којих се бира један, који доприноси развоју компетенција у изабраној области усавршавања. Израда мастер рада предвиђена је у другом семестру студија. Мастер академске студије усклађене су са савременим концепцијама предшколског васпитања и образовања у предшколским установама и омогућују оспособлјавање студената за интегрисање знања из наука о образовању и васпитању у предшколском узрасту и њихову примену у самосталном професионалном раду, као и за истраживање васпитно-образовне праксе, примену резултата у унапређењу сопствене праксе и саопштавање резултата у стручној комуникацији у землји и иностранству.
Сврха студијског програма је образовање васпитача на нивоу мастер академских студија које обезбеђују стицање знања, вештина и способности неопходних за успешно самостално обавлјање позива у условима савременог друштва, повећаних стандарда образовања и сталног повећавања захтева у погледу стручности васпитача у предшколским установама. Савремене тенденције у образовању васпитача у ширим оквирима европског и светског образовног простора иду у правцу повећавања захтева који се тичу компетентности васпитача због све сложенијих општих и специфичних услова у којима се данас одвија васпитање и образовање младих генерација. Инсистира се на подизању општег и стручног нивоа образовања васпитача, квалитетној дидактичко-методичкој оспособлјености за рад у различитим доменима и сегментима васпитно-образовне делатности предшколске установе. На нивоу мастер академских студија неопходно је овладавање вештинама и процедурама истраживачког рада, као и вештинама академског писања кроз развој свести о процедурама и фазама научноистраживачког рада: концептуализацији, планирању истраживања, методологији, анализи података, вештини обликовања текста и евалуацији резултата. Током студија студенти проширују и унапређују постојећа знања и способности и изграђују одговарајуће вештине које ће им омогућавати да самостално и критички промишлјају сопствену педагошку праксу, да је истражују и на тој основи усавршавају и далје развијају, као и да прате савремена достигнућа из области дидактичко-методичких наука и позитивна искуства добре педагошке праксе. На овом нивоу студија студент треба да увећа стручне компетенције стечене на основним студијама и да их квалитативно унапреди, подигне на виши ниво. Томе ће посебно допринети уклјучивање студената у истраживачке задатке кроз студијско-истраживачки рад и израду завршног мастер рада. Сврха студијског програма је и развој склоности и способност уклјучења у тимски рад, унапређење квалификационе структуре становништва, задоволјење потребе за стручним и квалификованим кадром у области предшколског васпитања.
Цилјеви студијског програма су:
– да се усвоје и пренесу знања и вештине из области савремених научних достигнућа, методолошких теорија и нових методичких приступа васпитно-образовном раду са децом предшколског узраста,
– развој способности и овладавање вештинама неопходним за научноистраживачки рад и критичку рефлексију сопствене праксе,
– упознавање ширих токова васпитања и образовања у контексту развоја личности деце предшколског узраста,
– овладавање савременим научним приступима васпитно-образовном раду у изабраним областима (језик, књижевност, ликовна и музичка уметност, математика, физичко и здравствено васпитање, информатика), као и успоставлјање њихових међусобних корелација,
– овладавање вештинама практичне употребе и примене информационих технологија,
– способност за далје самообразовање.
Савладавањем студијског програма мастер академских студија за образовање васпитача студент ће добити потребне стручне, дидактичко-методичке и педагошко-психолошке компетенције за успешно реализовање васпитно-образовног рада са децом предшколског узраста у предшколским установама у складу са савременим стандардима васпитно-образовног рада. То подразумева способност далјег самосталног стицања знања, разумевање битних концепата у ширем домену педагошких наука, компетентно и рационално планирање, дизајнирање и реализацију васпитно-образовног рада у предшколској установи; планирање и организовање методичких истраживања (самосталних и тимских) у функцији унапређивања васпитно-образовне праксе; критичко праћење и примену новина у области дидактике и методике, посебно у решавању сложенијих проблема у васпитно-образовном раду. Студенти ће бити оспособлјени за примену савремених информационих технологија у решавању практичних проблема у васпитно-образовном раду и личном усавршавању. Исходи учења:
– способност самосталног планирања, дизајнирања и реализације различитих облика васпитно-образовног рада у предшколској установи:
– способност анализе, евалуације и унапређења васпитно-образовног рада;
– способност планирања и организовања методичких истраживања;
– способност праћења, интегрисања и примене стручних и научних достигнућа из области педагогије у васпитно-образовним подручјима у предшколској установи;
– способност обликовања стручних и научних радова из области методике предшколског васпитања и образовања.